Den här dagen, och veckan, började med regn.
Lite annan klädsel än tidigare dagar, då vi gick mot första tee. I början av rundan blev vi rejält blöta och paraplyerna kom fram. Fast sista timmen kom solen och vi hann torka upp. Efter gemensam lunch åkte några hemåt medan vi åkte vidare, tillsammans med Britt-Marie och Stellan, till Åsundsholm Golf & Country Club. Vi tog inte den bästa vägen dit, så det blev många kilometer på grusväg.
Vi fick en fin plats, inte så långt från sjön Åsunden. Var fint väder ute så vi satt allihop ute hos Britt-Marie och Göran, som också var där.
Dagens resa var på cirka 3,5 mil (med onödigt mycket grusväg).
Nästa morgon var vädret inte riktigt lika fint, men inget regn.
Tog kort ner mot uppställningsplatsen då vi gick upp mot golfbanan för att spela en runda.
Vi ville vara med på kort då vi spelat ett tag. Fast vi inte spelade så bra bestämde vi ändå att banan absolut var värt ett besök till.
Efter avslutad runda gick vi och duschade. Fanns visserligen möjlighet att gå ner och bada i sjön, men vi sa att det får vara till nästa besök.
Packade ihop våra grejor och åkte vidare, men stannade till hos Fritidssport för att köpa ny fjärrkontroll till Bettans golfvagn. Gjorde ett kort stopp vid reningsverket i Svenljunga för att tömma gråvatten. Åkte sen vidare för att kolla på ett världsarv.
Vi stannade vid radiostationen i Grimeton. Tog en guidad tur för att få reda på lite fakta. Emma, som vår guide hette, började turen framför en liten fontän. Fontänen var tidigare en aktiv del i kylningen av radioutrustningen. I bakgrunden syns också några av de sex 127 meter höga tornen som bär upp den 2,2 km långa antennen.
Vi gick mot själva maskinhallen där utrustningen finns. Utanför stod en vridbar riktantenn, som numera låsts i sitt läge.
På bilden syns kontrollpanelen för den elektromekaniska långvågsändaren. Den sände med en frekvens av 17,2 kHz i VLF-bandet och effekten var 200 kW. Själva radiostationen öppnades 1924 och var den första direkta radioförbindelsen mellan Sverige och USA.
Den svartmålade maskinen är den s.k. Alexanderson-alternatorn, som konstruerades av Ernst Alexanderson. Han var en svenskfödd chefsingenjör vid RCA.
Ursprungligen hade radiostationen 2st Alexanderson-alternatorer, men den ena ersattes av den modernare utrustningen som syns på bilden ovan.
I ett annat hus var det ett litet museum. Där kunde man bland annat se det meddelande som Gustav V skickade till USA vid den officiella invigningen 2 juli 1925.
I entrén kunde man göra en liten nostalgitripp genom att titta på alla ericsson-telefoner som tagits fram.
Vi åkte vidare till ställplatsen vid marinan på Getterön. Var en hel del lediga platser då vi kom, men fylldes på allt eftersom kvällen närmade sig.
Vi tog en liten promenad vid marinan, och det såg ut som om de flesta platserna var upptagna.
Vi gick ut på piren som skyddade marinan mot havet och blev fotograferade.
På vägen tillbaka fick man en annan vy över ställplatsen. Man ser också att det började bli trångt. Satt ute och pratade tills det var läggdags, eftersom det inte fanns några mygg.
Dagens resa var på knappt 14 mil.
Nästa dag var himlen blå och solen lyste på oss. Som man ser på bilden stod vi inte så långt från vattnet.
Tog oss till Sjögärde GK, där vi skulle spela lottad partävling i två dagar. Man hade stängt av en stor del av parkeringen, och vi fick en bra plats.
På kvällen då alla kommit var det samling på restaurangens stora terrass för information och utdelning av scorekort. Det var lottat så att ingen fick spela med sin partner någon av dagarna. Dessutom var det så att man fick en annan spelpartner dag 2.
Satt ute och pratade tills det började åska och regna rejält, då fick vi bråttom in. Spelade lite Yatzy innan det var dags att sova.
Dagens resa var på knappt 3,5 mil.
Nästa dag sken solen på alla golfare och det blev en trevlig runda i fint väder för alla. Fast golfspelandet kanske inte gick så bra.
Framåt eftermiddagen var alla klara med sin runda och vi samlades utomhus vid ett långbord.
Långbordet syntes även från lite högre höjd.
Sista speldagen var det soligt och varmt då vi började våra rundor, med nya partners.
Einars spelkompisar pustar ut efter rundan, på restaurangens terrass.
Från terrassen kunde man se när Bettan och hennes spelkamrater spelade sista hålet. På bilden har de precis spelat klart rundan.
På kvällen var det samling inne på restaurangen för att äta en avslutningsmiddag och även ha prisutdelning för tävlingen.
Nästa dag började vi resan hemåt. Blev några stopp på vägen hem, bland annat för att tömma gråvatten på ett Truck Stop i Mariestad. Var hemma strax efter 17 och började lassa ur bilen, vilket tog några timmar. Var ändå skönt att komma hem efter att ha varit på resa i 5 veckor.
Sista etappen för den här resan var på cirka 51 mil.
Årets sommarresa blev på cirka 360 mil och vi åkte ungefär enligt kartan ovan.
(Färjeresan Nynäshamn-Rostock är gissad, rutten kanske inte stämmer alls.)
Billigaste dieseln vi tankade var på en Shell-mack i Lahnstein (utefter Rhen), där fick vi ge 20,73 kronor, med den växelkurs vi fick på vårt Mastercard-kort.
Dyraste var dieseln i Sverige, på en Qstar-mack i Sandhult, där fick vi ge 24,06 kronor (och då hade vi ändå 25 öre rabatt via Husbilsklubben).